Autor |
Wiadomość |
AdamColt
Potencjalny COLTMANIAK
Dołączył: 21 Gru 2007
Posty: 30
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: 2009.03.01 13:39:00 Temat postu: WAŻNE !!! Sprawdzajcie luzy na zaworach !!! |
|
|
Mam Colta CJ0 1,3 98r od kilku lat i mimo niewielkiego przebiegu 104,000 km na zimnym silniku po odpaleniu silnik chodził nierówno, gasł, trzeba było przygazowywać aby się rozgrzał i dopiero wtedy było ok. Latem mi to nie przeszkadzało, problem nasilił się zimą podczas mrozów. Szukałem długo usterki, począwszy od silnika krokowego, podejrzewałem komputer, pompę paliwa itp. Wymieniłem oczywiście świece, kopułkę aparatu zapłonowego, filtr paliwa, powietrza itp. Gdzieś na forum przeczytałem w podobnym przypadku aby sprawdzić luzy na zaworach. Kilka dni temu się w końcu za to zabrałem, rozgrzałem silnik, odkręciłem pokrywę zaworów i zacząłem regulację. Okazało się że na 4 cylindrze zawór wydechowy był podparty (tzn nie było żadnego luzu), na pozostałych zaworach luzy były tylko nie co mniejsze niż podaje instrukcja. Po odpaleniu silnika (ciepłego) obroty wskoczyły do 1400, a wcześniej było ok 900. Zmniejszyłem obroty do ok 900 i na drugi dzień jak silnik był zimny odpaliłem i obroty wskoczyły do ok 1600, pracował równiutko i od razu miał moc. Wcześniej nigdy nie sprawdzałem luzu na zaworach a od teraz będę sprawdzał przy każdej wymianie oleju i polecam wszystkim na forum aby również sprawdzali bo warto. Niektórzy piszą na forum że zawory nie klepią więc powinno być dobrze, otóż jest to błędne myślenie. Zawory klepią gdy luz jest za duży, natomiast gdy jest zbyt mały to ich nie słychać. Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Dylan
Starszy COLTMANIAK

Dołączył: 25 Wrz 2008
Posty: 105
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Nowy Dwór Maz. Płeć:
|
Wysłany: 2009.03.20 20:18:51 Temat postu: |
|
|
Sluchaj mam pytanie czy ta regulacja zaworow jest w jakis prosty sposob do zrobienia samemu??? Czy trzeba to powierzyc mechanikowi???Slysze czesto o tym ze zawory wrecz jak to ujme klekoczą przy zimnym silniku.Wiec chce ssie dowiedziec czy mozna to samemu zrobic i czy jest kais na to patent???
pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
majorkca
Rasowy COLTMANIAK

Dołączył: 27 Wrz 2007
Posty: 267
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Nowy Sącz
|
Wysłany: 2009.03.20 20:42:15 Temat postu: |
|
|
hm jedz do mechanika regulacja kosztuje podajze 40 zł czy jakos tak
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
arczi4
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 17 Maj 2007
Posty: 95
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Zielona Góra Płeć:
|
Wysłany: 2009.03.20 21:06:31 Temat postu: |
|
|
Nie ma co sie bawic samemu jak sie nie znasz, jec do mechanika wydasz max 50zl i po problemie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
antek18
Starszy COLTMANIAK

Dołączył: 26 Lis 2007
Posty: 114
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: dziwnów
|
Wysłany: 2009.03.20 23:15:42 Temat postu: |
|
|
zeby si bawic samemu trzeba miec szczelinomierz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Koyocik
Prawdziwy COLTMANIAK

Dołączył: 06 Paź 2008
Posty: 374
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Bibiela Płeć:
|
Wysłany: 2009.03.21 11:12:55 Temat postu: |
|
|
...który kosztuje 3,50
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
majorkca
Rasowy COLTMANIAK

Dołączył: 27 Wrz 2007
Posty: 267
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Nowy Sącz
|
Wysłany: 2009.03.21 11:19:48 Temat postu: |
|
|
właśnie miałem to samo napisac ale ogolnie mi by sie samemu nie chcialo tego regulowac trzeba tam patrzyc jak zawory sie otwieraja zamykaja dokladnie nie wiem o co chodzi bo sie tym nie interesowalem zawsze mechanik mi to reguluje za "piwo"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pawela
Nawiedzony COLTMANIAK ;)

Dołączył: 28 Maj 2007
Posty: 2021
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 34 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Lublin Płeć:
|
Wysłany: 2009.03.21 11:43:05 Temat postu: |
|
|
no tak, ale nie każdy łapie kolejność regulowania zaworów. Mi, mimo, że to proste, nie chcę się tego robić, jak usługa kosztuje 20-50zł
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pawel
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Działdowo Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.16 21:35:48 Temat postu: |
|
|
Hmmmmmm Ja mam zamiar sam to zrobić. Wie ktoś może jaki klucz do nakrętki kontrującej???? Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
grifin010
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 09 Mar 2008
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Olsztynek Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.17 07:57:01 Temat postu: |
|
|
No właśnie może ktoś opisać to bardziej szczegółowo ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pawel
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Działdowo Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.19 11:56:07 Temat postu: |
|
|
Regulacja przeprowadzona Wszystko działa znakomicie. Silnik pracuje równo bez zbędnego szarpania. W sumie tylko jeden zawór był prawie bez luzu ale przy okazji zrobiłem wszystkie 12. Bardzo prosta procedura. Nie potrzeba jechać do mechanika. A plusem jest to że sam sobie zrobisz to dokładniej. Teraz odpowiedz na posta dla grifin010 i wszystkich zainteresowanych.
Potrzebny jest szczelinomierz, klucz płasko oczkowy 12, klucz nasadowy do pokrywy 10, wkrętak krzyżakowy lub płaski.
1. Rozgrzewasz silnik do temp pracy.
2. Zdejmujesz pokrywę zaworów.
3. Na kole pasowym od wału masz wcięcie. Jak nie widać tego wcięcia to przetrzyj całe koło jakąś szmatką bo może być zabrudzone i nie zlokalizujesz owego wcięcia ( mój przypadek ), potem ustawiasz te wcięcie z koła na znacznik T ( jest on nad kołem pasowym w bardzo widocznym miejscu )
4. Ustawiasz wcięcie z koła na wprost tego znacznika T ( zapinasz 5 bieg i przepychasz auto obserwując koło pasowe )
5. Jak masz jakiś schemat regulacji to sprawdzasz które zawory powinny być regulowane, jeśli nie to sprawdzasz które zawory mają luz i właśnie te regulujesz. Póżniej przepychasz auto tak aby koło pasowe wykonało jeden pełny obrót i żeby wcięcie z koła znów było na znaczniku T. No i zabierasz się za pozostałe nieregulowane zawory ( te które mają teraz luz )
6. Regulacja polega na odkręceniu nakrętki kontrującej, włożeniu szczelinomierza między zawór a popychacz, ustawieniu odpowiedniej wartości wkrętakiem oraz dokręceniu nakrętki kontrującej.
Powiem jeszcze że jak już się zdejmie pokrywę i spojrzy na całą klawiaturę, dotknie czy są luzy, przepchnie samochód patrząc na ustawienia wału oraz zaworów to jest wiele łatwiej. Nawet jak się nie uda połapać co i jak, warto spróbować i czegoś się nauczyć. Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
piothrix
Zaczyna się rozkręcać
Dołączył: 14 Sie 2008
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Wrocław Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.20 19:00:36 Temat postu: |
|
|
Hej, mam pytanie odnosnie przebiegu regulacji. Zabrałem się za nią dzisiaj ze względu na "cykanie" i napotkałem następujący problem:
Po wrzuceniu 5. biegu przepchanie na pół obrotu kołem pasowym idzie w miarę łatwo. Zaś w pewnym momencie pojawia się dość duży opór, którego nie jestem w stanie pokonać. Czy u Was też tak ciężko to idzie? Czy jest inny łatwiejszy sposób na obrót koła pasowego?
Poza tym mam drugie pytanie: po wsadzeniu szczelinomierza i dokręceniu śrubki regulacyjnej szczelinomierz ma wychodzic bez oporu czy z oporem?
Dziekuje za odpowiedz.
Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
wojtekyoman
COLTMANIAK
Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Katowice/Mysłowice Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.20 19:14:07 Temat postu: |
|
|
ten opór to chyba wzrastające ciśnienie w cylindrze, spowodowane pchaniem samochodu, a co za tym idzie ruchem tłoków w cylindrach...
a to chyba raczej normalne bo jest dobre sprężanie;) zeby zlikwodowac opór podczas pchania, myśle ze można wykręcić świece
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pawel
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Działdowo Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.20 19:28:27 Temat postu: |
|
|
Jeśli chodzi o opór to nie jest aż taki duży. Przynajmniej w moim przypadku. Spokojnie sam go przepychałem a jak było ciężko zapierałem się kolanem o zderzak i heyah. Ważne jest aby było równe podłoże najlepiej kostka lub beton, asfalt. Ja robiłem to na trawniku i nie jest to takie przyjemne:) Co do szczelinomierza to musi on wyjść z delikatnym oporem ale bez przesady.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
piothrix
Zaczyna się rozkręcać
Dołączył: 14 Sie 2008
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Wrocław Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.20 20:57:14 Temat postu: |
|
|
ok sprawdzilem to jeszcze raz przed zmierzchem na innym podlozu. Na betonie zupelnie inaczej przepycha sie auto. Stanalem jeszcze lekko z gorki i idzie rewelacyjnie.
Dziekuje za wskazowki.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Onyx
Starszy COLTMANIAK

Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Zgorzelec Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.20 23:05:52 Temat postu: |
|
|
Przy regulacji zaworów proponuje od razu wymienić uszczelniacze zaworów. Koszt niewielki a warto
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
śliwek
Zwariowany COLTMANIAK ;)

Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 761
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Pyrlandia Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.21 08:02:28 Temat postu: |
|
|
tylko samemu w warunkach polowych bez garazu i odpowiednich narzedzi nie da sie tego zrobic.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
piothrix
Zaczyna się rozkręcać
Dołączył: 14 Sie 2008
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Wrocław Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.21 11:16:48 Temat postu: |
|
|
O.K. jestem po regulacji zaworów. Przyznam, że z Waszą pomocą i cennymi radami nie jest to czyność trudna. Znalazłem winowajce "cykania"- był to zawór wydechowy 3. cylinda. Reszta ustawiona książkowo. Misiu teraz bzyczy jak pszczółka.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pawel
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Działdowo Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.21 11:40:26 Temat postu: |
|
|
"tylko samemu w warunkach polowych bez garazu i odpowiednich narzedzi nie da sie tego zrobic" Mi się jednak udało bez zbędnych problemów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Onyx
Starszy COLTMANIAK

Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Zgorzelec Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.21 14:39:53 Temat postu: |
|
|
śliwek napisał: | tylko samemu w warunkach polowych bez garazu i odpowiednich narzedzi nie da sie tego zrobic. |
Ale że czego się nie da?? Wyregulować zawory czy zmienić uszczelniacze?? Bo ja dałem kumplowi (jest po technikum samochodowym" i bez problemu zrobił jedno i drugie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Mefi100
Szalony COLTMANIAK ;)

Dołączył: 10 Wrz 2007
Posty: 1065
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Zabrze CITY Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.21 20:51:22 Temat postu: |
|
|
Owszem ale mial niezbedne narzedzia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Onyx
Starszy COLTMANIAK

Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Zgorzelec Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.21 22:37:18 Temat postu: |
|
|
Narzędzia narzędziami a warunki polowe- warunkami
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
tomusn
Prawdziwy COLTMANIAK

Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 314
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Żnin Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.21 23:54:48 Temat postu: |
|
|
w sprawie przepychania...
nie lepiej wyjąć świece i kręcić wałem? klucz w dłoń , chyba 22
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
astomat
Zaczyna się rozkręcać
Dołączył: 04 Lip 2008
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: 2009.04.22 07:17:47 Temat postu: |
|
|
pewnie że lepiej. A co do wymiany uszczelniaczy na zaworach to chyba nie takie łatwe. trzeba rozpiąć zawory a wtedy może wpaść do cylindra. i trza bedzie ściągać głowicę.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez astomat dnia 2009.04.22 07:22:05, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
śliwek
Zwariowany COLTMANIAK ;)

Dołączył: 12 Mar 2008
Posty: 761
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Pyrlandia Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.22 07:39:37 Temat postu: |
|
|
panowie a moze chodzi wam o uszczelniaczcze swiec????bo to w warunkach polowych jest do wymiany
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pawel
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Działdowo Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.22 10:26:54 Temat postu: |
|
|
Jesli ma sie odpowiednie narzedzia to mozna wszystko zrobic pod chmurka na trawniku. No chyba ze pada deszcz. W koncu nie jest potrzbny jakis profesjonalny warsztat do takich czynnosci jak regolacja zaworów czy wymiana uszczelniaczy zaworowych. A moze potrzebny jest jeszcze do tego kanal?? Bez przesady
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Onyx
Starszy COLTMANIAK

Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Zgorzelec Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.22 14:04:39 Temat postu: |
|
|
śliwek napisał: | panowie a moze chodzi wam o uszczelniaczcze swiec????bo to w warunkach polowych jest do wymiany  |
No mi chodziło akurat o uszczelniacze zaworów
A co do ściągania głowicy to chyba oczywiste że trzeba ja zrzucić No i przy okazji wymienić uszczelke i splanować (jeśli ktos chce przy okazji )
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
DjKwaku
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Piekary Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.22 16:15:11 Temat postu: |
|
|
Panowie a teraz powiedzcie mi czy chodzi o CJ0 czy o CA0 ?????
bo kurde slyszalem ze w CJ0 1,6 16 V jest hydrauliczne ustawianie zaworow i tego sie nie reguluje..... jak to z tym jest ???
kolega w 1 poscie pisze o Cj0 ale 1,3 nie wiem czy cos sie zmienilo ....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Onyx
Starszy COLTMANIAK

Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Zgorzelec Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.22 20:46:27 Temat postu: |
|
|
Chyba o CJ0 bo zdaje mi sie że w CA0 nie ma hydraulicznego ustawiania...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pawel
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Działdowo Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.22 23:18:32 Temat postu: |
|
|
W CJO 1.6 16 siedzi taki sam silnik jak w Carisma 1.6. Tak mi się przynajmniej wydaje. A z tego co słyszałem i czytałem to tam są mechanicznie ustawiane zawory. Wiem jeszcze tylko że od jakiegoś roku po 2000 zostały zastąpione hydraulicznymi ale tego już nie jestem pewien. Najlepiej jakbyś podał rok samochodu a jeszcze lepiej kod silnika. Albo sam odkręć korek wlewu oleju i zobacz czy są widoczne popychacze z nakrętkami Jeśli tak to masz ręcznie regulowane. Jeśli się mylę nich ktoś inny mnie poprawi. Pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
DjKwaku
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Piekary Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.23 09:00:14 Temat postu: |
|
|
rok 98
widze ze jest przeklejony temat z zaworami na tym forum i tam sa podane jakie powinny byc luzy ... w takim razie nie mam hydraulicznych .....
hmmm dziwne mlode silniki a nie maja hydrauliki .....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
pawel
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 30 Maj 2007
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Działdowo Płeć:
|
Wysłany: 2009.04.23 10:27:27 Temat postu: |
|
|
A mnie to wogóle nie dziwi. Hydrauliczne nie są wcale lepsze a powiedziałbym że nawet gorsze. Jedyny plus to to że nie potrzeba ich regulować
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|