 |
|
Autor |
Wiadomość |
marqs_b
Młody COLTMANIAK

Dołączył: 08 Maj 2007
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Jawiszowice/Kraków
|
Wysłany: 2007.05.23 11:57:58 Temat postu: Wymiana tarcz (klocków) hamulcowych przód w Colt C5x |
|
|
Witam postanowiłem zrobić maleńki „know how” wymiany tarcz hamulcowych, instrukcja może być również użyteczna przy wymianie klocków hamulcowych. Jest to wersja testowa więc wszelkie uwagi, propozycje będą miele widziane i być może wykorzystane. Poprawki będą wprowadzane poprzez edycję postu.
Zapraszam do lektury
- Poluzować śruby koła.
- Unieść i podeprzeć samochód (rys. 1 i 2).
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 1.
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 2.
- Zdjąć koło (rys. 3).
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 3.
- Odciągnąć zacisk ręką na zewnątrz w celu wciśnięcia tłoka hamulca (rys. 4).
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 4.
- Wykręcić dwie śruby (rys. 5.)
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 5.
- Wyciągnąć korpus zacisku w górę i zaczepić o nadwozie tak, aby uniknąć skręcania lub rozciągania przewodu hamulcowego. Odłączenie przewodu prowadzi w konsekwencji do konieczności odpowietrzania układu hamulcowego.
- Sprawdzić czy gumowe osłony prowadników (rys. 6) nie mają pęknięć. Jeśli są to należy je koniecznie wymienić, gdyż wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia mogą się przez nie przedostać.
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 6.
Jeśli naszym celem była wymiana klocków hamulcowych to na tym etapie wystarczy wyjąć stare klocki, oczyścić blaszki trzymające klocek i założyć nowe klocki (rys. 7).
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 7.
Niewykluczone że zajdzie konieczność wciśnięcie tłoka. Do tego celu wykorzystać specjalny przyrząd lub kawałek twardego drewna, skupiając swoją uwagę na równomierne wciskanie tłoka. W wyniku tego zabiegu poziom płynu w zbiorniczku podniesie się, jeśli wyjdzie on znacznie ponad max należy odessać np. przy pomocy strzykawki.
- Założyć korpus zacisku.
- Przykręcić dwie śruby.
- Można wcisnąć pedał hamulca w celu wyciśnięcia tłoka.
- Wzrokowo skontrolować czy wszystko jest na swoim miejscu.
- Założyć koło, przykręcić śruby.
- Opuścić samochód.
- Dociągnąć śruby koła momentem 100 Nm.
W sytuacji gdy naszym celem jest wymiana tarcz, to po wyciągnięciu starych klocków.
- Wykręcić śruby mocujące (rys. 8 ) wspornik hamulca i wyjąć go.
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 8.
- Usunąć zawleczkę i odkręcić nakrętkę (rys. 9).
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 9.
- Wyciągnąć tarczę razem z piastą. Do tego celu niezbędny może być ściągacz. Na zdjęciu rys. 10. przedstawiono poszczególne elementy, zaznaczone klamrą z cyferką jeden „1”
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 10.
- Odkręcić cztery śruby (rys. 11) Odbywa się to np. na stole a nie tak jak na zdjęciu gdzie jest jeszcze jest założone.
[link widoczny dla zalogowanych]
Rys. 11.
- Zdjąć tarczę uważając na łożysko.
- Nową tarczę odtłuścić ze samaru konserwującego np. rozpuszczalnikiem nitro.
- Osadzić tarczę na piaście z odpowiednio ułożonym łożyskiem.
- Przykręcić cztery śruby.
- Założyć piastę wraz z tarczą.
- Przykręcić nakrętkę i założyć zawleczkę.
- Zamontować i przykręcić wspornik hamulca.
Resztę czynności przeprowadzić analogicznie jak przy zakładaniu nowych klocków hamulcowych.
Kilka istotnych uwag!!!
Do równomiernego działania hamulców, powierzchnie obu tarcz powinny posiadać tą samą chropowatość. Dlatego należy wymienić obie tarcze na osi. Boczne bicie tarczy można sprawdzić w serwisie i maksymalnie może wynosić 0,07 mm. Grubość tarcz powinna być zgodna z instrukcją obsługi, można ją zmierzyć przy pomocy śruby mikrometrycznej lub suwmiarką, przy czym po obu stronach tarczy przyłożyć podkładki o znanej grubości np. dwie jedno złotówki, a po zmierzeniu odjąć ich grubość. Zmierzenie bez podkładek jest niemożliwe, gdyż przy krawędzi tarczy powstaje kołnierz.
Stare klocki hamulcowe nie mogą być zmieniane np. z zewnętrznej na wewnętrzną stronę lub z prawego koła na lewe. Zmiana może prowadzić do nierównomiernego działania hamulca. Dlatego należy wymieniać wszystkie klocki na osi.
Po udanej wymianie należy unikać gwałtownego hamowania, przez około 500km. Skuteczność hamulca też będzie gorsza, gdyż elementy muszą się wzajemnie dotrzeć. W wyniku docierania na tarczach występuje wyższa temperatura, więc unikać też niepotrzebnego wjeżdżania w kałuże, z której zimna woda może zwichrować nowe tarcze.
Szerokiej drogi
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
herc
100%-towy COLTMANIAK

Dołączył: 16 Sty 2007
Posty: 546
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: rawa mazowiecka
|
Wysłany: 2007.05.23 17:46:46 Temat postu: |
|
|
bardzo dobrze opisane pewnie komus sie przyda pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
lancerTata
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 28 Gru 2006
Posty: 50
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: oswiecim
|
Wysłany: 2007.05.28 19:15:05 Temat postu: |
|
|
Rozumie ze po wspolnym sprawdzeniu i regulacji uda nam sie zlikwidowac zle przyleganie klockow tzn ten twoj rand ok 8 mm
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
rus_one
Średni COLTMANIAK

Dołączył: 20 Lut 2007
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kostrzyn
|
Wysłany: 2007.05.29 17:20:23 Temat postu: |
|
|
@marqs_b napisałeś że można wcisnąć pedał hamulca w celu wyciśnięcia tłoka.
Ja dodam że trzeba to zrobić, bo inaczej przy pierwszym hamowaniu okaże się zapewne że nie ma hamulców! Wiem z doświadczenia- rozbita lampa i uszkodzona brama
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|